Hlavné príčiny nedostatku sú nízka atraktivita učiteľského povolania,
rast žiackej populácie, starnutie existujúcich učiteľov a ich odchody do
dôchodku. "Navrhovali sme viacero opatrení, ktoré sa týkajú oblastí,
ako je finančné ohodnotenie, pracovné podmienky kontinuálny alebo
profesijný rozvoj učiteľov. Považujeme za veľmi dôležité hovoriť aj o
spoločenskom povedomí o tejto profesii, kde si myslíme, že by sme mali
aj v rámci spoločnosti lepšie komunikovať práve dôraz a dôležitosť
profesie učiteľa ako takej," zdôraznila Baranovičová.
Ako uviedol poradca ministra Roman Baranovič, je potrebné zvážiť
zvýšenie platových taríf alebo možnosť celospoločenskej diskusie o
platovom automate. Riešením by podľa neho bolo zavedenie regionálnych
príplatkov, prípadne úprava normatívu podľa regiónov prostredníctvom
koeficientu ekonomickej rovnováhy (KER). "Snažili sme sa navrhnúť
nástroj, ktorý sa dá pomerne ľahko implementovať a je kompatibilný so
systémom, ktorý máme na školách už dnes," zdôraznil. Tento nástroj
by podľa neho pomohol vyrovnať nerovnováhu medzi jednotlivými regiónmi,
pričom by bral do úvahy ekonomickú silu daného regiónu.
Analytici tiež odporúčajú zvýšiť osobné príplatky a odmeny pre učiteľov,
ako aj poskytovať stabilizačné pôžičky pre študentov učiteľstva
nedostatkových aprobácií. Priblížili, že nízky prechod absolventov
učiteľstva do škôl a vysokú mieru odchodov začínajúcich učiteľov by na
základe návrhov IVP mohlo čiastočne vyriešiť zvýhodnenie hypotéky a
overenie využívania učiteľskej pôžičky. Podpora budovania vzťahov medzi
rodinami, komunitou a školou môže podľa nich zvýšiť uznávanie učiteľov.
Zníženie základného úväzku začínajúcich a uvádzajúcich učiteľov a
zlepšenie možností pre profesijný rast sú ďalšie navrhované kroky. Tiež
je podľa nich dôležité vyhodnotiť spokojnosť supervízorov a mentorov v
regionálnych centrách podpory učiteľov a vytvoriť novú pozíciu - mentora
pre riaditeľov.
Z prieskumov vyplýva, že časť učiteľov vníma prípravu na toto povolanie
za nedostatočnú a zmienili sa aj o bariérach v kontinuálnom vzdelávaní.
Preto je podľa analytikov potrebné navrhnúť systém opatrení na zvýšenie
kvality učiteľských študijných programov, zmapovať systém podpory
učiteľov v kontinuálnom vzdelávaní a navrhnúť odporúčania. Ministerstvo
školstva, vedy, výskumu a športu (MŠVVaŠ) SR tiež odporúča vytvoriť
portál s dostupnými vzdelávacími aktivitami a možnosťou ich hodnotenia.